
Vol. 5, No. 3 (ME)

March 2018

1052 Budapest Petőfi Sándor utca 11.

Kiadó: Kína-KKE Intézet Nonprofit Kft.

Szerkesztésért felelős személy: Chen Xin

Kiadásért felelős személy: Huang Ping

+36 1 5858 690

office@china-cee.eu

china-cee.eu

ISSN: 2560-1601

Montenegro Social briefing:

2016 Coup attempt and coup trials
Ivica Bakota



1

Introduction

A coup plot that has allegedly planned and prepared for 16 October 2016,

the day of the parliamentary elections, on the government and the parliament of

Montenegro has become one of the ‘viral’ topics in the media. The plot was

under investigation for several months and in June 2017 Special Prosecutor for

organized crime and corruption indicted several people allegedly connected with

organizing and masterminding the plot. The plot reappeared on the headlines

after the start of the trials in September 2017 and continues to attract public

attention (if not serious public scrutiny) until this day. So far, official accounts

have been questioned by many critics, and several theories about the plot have

been proposed. Some of these have been described as conspiracy theories, some

were “mysteriously neglected” by official mouthpieces.

On the late evening of October 16, in the immediate aftermath of the

elections, Prime Minister, Milo Djukanovic, has stated that after the polling

stations closed, a group of Montenegrin and Serbian citizens were caught by

Special Police in attempt to force their way into the parliament building with

clear intentions to attack, or even, assassinate him, thus attempting to create the

circumstances that would stir the chaos and facilitate the coup d’état. The day

after the elections, October 17, the government said that the Special Police

conducted joint action with the National Security Agency and during the

election day has also arrested a group of 20 persons suspected to plot the coup.

After that, due to ongoing investigation no further explanation has been given

until the early November, when Special Prosecutor, Milivoje Katnic revealed

that "a powerful organization" comprising about 500 people from Russia, Serbia

and Montenegro was behind the coup attempt. In September 2017, the trial of

those indicted in connection with the plot began in the High Court in Podgorica.

The list of indictees includes former Serbian Police officers, petty criminals,

“miscellaneous nationalists”, the leaders of the Montenegrin opposition and two

Russian nationals, Eduard Shishmakov (exposed officer of the Russian military



2

intelligence) and Vladimir Popov, both suspected to be (close to) chief-plotters.

While the government and (part of) the mainstream media “built the case”

against Russian state-proxy involvement based on these two former security

officers, they are still at large and so far have not made any public appearances

which only reinvigorates conspiracy theories around the plot. Russian Foreign

Ministry denied any involvement, dismissing the accusations as part of the

Western smear campaign against “election-meddling” activities supposedly

done by the Russian state-proxy actors in France, Sweden, the US, etc. The EU,

US and NATO “endorsed” the “official” version that pinpoints Russian state-

proxy actors as the chief-plotters.

A detailed account on theories of the coup attempt and piecing the puzzle

from the trials is too extensive task to be included in the briefing. Instead, in this

report we will try to explore the role Montenegrin media outlets played in coup

reporting and the impact it had on the public opinion.

Approved story and conspiracies

According to the official version, by mid-November, after thorough

investigation the government received definitive information to reconstruct ‘the

foreign-driven coup scenario’. The testimony given by an early dropout claims

that the coup has been organized one month before the elections, involved at

least ten key people from Montenegro, Serbia and Russia, included preparation

for armed insurgency and probably had cell-like chain of command. The

information was shared with security services of NATO member countries who

helped determining “loose ends” of the scenario, suggesting the most probable

connection between the main perpetrators and the Russian “state structures”, i.e.

Russian Institute for Strategic Studies and Russian Foreign Intelligence Service.

The investigation determined that former members of Serbian Special police

forces and other persons with military background were the second tier in a

criminal enterprise with no connections to current Serbian agencies. The

evidence also suggested the opposition leaders Andrija Mandic and Milan



3

Knezevic had connections with the plot and have been charged for conspiracy

against the constitutional order.

Immediately after the coup scenario broke out, Montenegrin media tried to

find the connection between the opposition leaders and the Russian state

agencies. Opposition leaders denied all allegations and claimed that the scenario

has been fabricated by the government to cover electoral frauds. However, with

inconclusive information due to ongoing investigation and media focus shifted

on the activities of foreign secret services, (Serbian PM Vucic statement

regarding the coup, unscheduled visit of Russian Security Council Director

Petrushev to Belgrade, etc.) the coup scenario seemed the most pertinent

explanation. During the first 3 months after the coup attempt, state media outlets

in Montenegro (RTCG and Pobjeda) were publishing information on “foreign

connections” of the opposition leaders, and when the government publicly called

to prosecute Mandic-Knezevic &Co. and thus triggering the boycott of the entire

opposition, the main media “called their bluff” by refuting their “government-

staged coup” accusations as a conspiration theory or publicity stunt at best.

A few independent media (Vijesti, Monitor etc.) from the beginning has

questioned the veracity of the government`s statements about the scope of the

coup preparation, especially the level of the foreign involvement in the coup. In

the first turn, some op-eds signed by “home” columnists and intellectuals raised

doubts on plot preparation and probed the likeliness of the “staged coup

scenario”. With announcement of indictments, broadsheet Vijesti engaged in

more organized investigative journalism, contacting foreign military consultants

and security experts to highlight some inconsistencies in the coup scenario that

could be established after a new evidence and testimonies appeared. Yet, apart

from instigating a row in the public the newspaper didn’t have much success in

forcing the government to reveal any withheld information about the “Kremlin

connection”. According to prevailing opinion in the media, there is no evidence

to support these claims, thus, some media outlets took for granted “foreign-

driven coup scenario”, while some bolstered by the revelation of some factual



4

inconsistencies lingered around “the government-staged coup scenario”.

Needless to say, a variety of social media and tabloids played up various

versions of the two basic scenarios.

The possibility of a simple insurgency by local nationalists without

(significant) foreign support has been bought up by various news outlets,

including Monitor and N1. Speculation has mounted when some testimonies

showed unconvincing connection “the most organized secret service in the

world” might have with a “very sloppy” coup preparation. Although, no local

group has claimed ultimate responsibility, however, some foreign sources

argued that the coup preparation could be done only by relatively disorganized

and small group “hired for a small cash” by some local actors. In that vein, some

sources circulated the story that the coup preparation was actually just protest

preparation went wrong; the government planted weapons and refurbished the

whole thing to look like a coup (hence, the sloppiness on the both sides). The

credibility of these theories, however, has become marginalized following the

testimony of Sasa Sindjelic, one of the key participants acting as a protected

witness. During October and November 2017, he brought about the names of

high-ranking Russian officials involved in the coup attempt.

Trials and their implications on the political situation

Apart from some low-level accomplices that either made a deal with the

prosecution or admitted charges in return for a month up to a year sentences,

Special Prosecutor indicted 14 people that are standing trial (some in absentia) at

High Court in Podgorica from June 2017. Among them, the trials against the

two Russian citizens and the two leaders of the opposition parties are

preoccupying the public attention. The former due to exuberant “witness cast”

not ashamed of spy thrillers (foreign intelligence agents, honorary consuls, code-

named persons, etc.), the latter due to the implications it has on the standing row

in the parliament and, as of recently, the impact on the presidential elections. In

that sense, given the timing of the trial hearings, arrangement of the witness



5

schedule (just shortly after the opposition announced the single candidate) and

the narrative that emphasizes “the conspiracy against the constitutional order”

and “the act of terrorism”, it can be argued that the trials are a way to re-create

the sentiment that boosted DPS poll ratings following the coup attempt

revelations. After all, the coup trials are often depicted as an “opportunity to

summon boycotting opposition” by some opinion in the media.

This objection has been continuously raised by the part of the media out of

government`s direct control. Montenegro`s judiciary is generally considered

lacking independence and highly tainted by political interference. The coup

trials are no exception. From the very beginning, the investigation done by

Special Prosecutor Katnic was under serious media attack for selective and

biased approach and disclosing the information that prove direct meddling of the

government. In the same way, High Court Judge Mugosa, who is presiding the

coup trials has been accused of impartiality.

Lastly, Milan Knezevic, the leader of Democratic People`s Party in parallel

to the coup trial has been convicted for an assault and defamation against the

MP in 2015 and sentenced to 5 months. His (parallel) trial and pending

imprisonment were also contested among the media, especially because of the

timing of the verdict. After he was stripped off the immunity he enjoyed as an

MP, last week he “voluntarily” accepted the sentence. The move which some

pro-gov media suspects to be a decisive blow to the opposition. The opposition,

however, made an argument claiming that he is a political prisoner. As a result,

some newspapers have granted a coverage that depicted him as a dissident that

successfully defies the regime and is able to sacrifice for the sake of the

maintaining unity of the opposition against the knavish tricks of the government.

However, this is not the first time the Montenegrin media crosses the fine line

between honest journalism and exaggerated pamphleteering sprinkled with

conspiration theories.


